tisdag 10 december 2013

Tigerkaka med saffran

Att blanda saffran i tigerkakan blev en riktig höjdare. 
Kombinationen choklad och saffran gjorde sig väldigt bra tillsammans.
Barnen älskade kakan så det var ett bra betyg för några av barnen brukar annars ha lite svårt för just saffranssmaken.

200 g smör
3 dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl vispgrädde
3 msk kakao
0,5 g saffran = 1 påse

Blanda ihop smör och socker med en elvisp.
Rör ner ett ägg i taget.
Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
Blanda sist ner grädden. Kavla lite på saffranspåsen.

Lägg lite mindre än hälften av smeten i en annan skål och blanda ner kakao.
I smeten som ligger kvar i den första bunken rör du ner saffran.

Häll hälften av saffranssmeten i en smord och bröad sockerkaksform.
Häll på chokladsmeten.
Överst häller du resten av saffranssmeten.

Dra lite med en gaffel genom smeten så att kakan blir marmorerad.

Grädda långt ner i ugnen i 175° i ca 1 timme.
(testa med en provsticka om kakan är klar)

Låt kakan svalna innan du stjälper upp den!

Med på bilden ser du även CITRONPEPPARKAKOR och
LUSSEBULLAR
__________________________________________________________________________
Fler recept på mjuka kakor hittar du HÄR
_________________________________________________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>

9 kommentarer:

  1. Lenita från Bohusläntis dec. 10, 07:17:00 em

    Saffran och choklad...olala! :-) Låter som en underbart spännande kombination! Du vågar att blanda och experimentera fram nya goda smaker. Gillas stort <3

    Önskar dig en fortsatt fin go mysig kväll! Kram Lenita

    SvaraRadera
  2. Den här kakan är sååååå god. Jag vet inte om det är exakt samma recept som jag har, men vi älskar den. Måste finnas till jul. Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den, jag bytte bara ut vaniljsockret i grundreceptet och ersatte med en påse saffran. Det blev riktigt saftigt och gott :)

      Radera
  3. Låter super gott med saffran och choklad,Tack för receptt.Kramar Rita

    SvaraRadera
  4. Åh vad gott det såg ut.. Måste provas. Fördelen med saffran är att jag får äta allt själv då ingen annan i familjen gillar saffran. Hmm något de fått för sig för mina fiskgrytor med saffran fullkomligt älskar dem..men de har kanske inte fattat att jag haft saffran i hi hi.. :) Vill passa på att ställa en fråga : Jag undrar om du har något färgnummer på din vita väggfärg samt vita snickerifärg.?? Flyttar ju till ett nytt hus nu i helgen och kommer att tillbringa julen i blåställ bland färgburkar :) Finns ju en uppsjö av vita toner liksom och jag vill inte riskera att det ser gult eller lila ut :) Ha en underbar dag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh fiskgryta med saffran låter jättegott!! Ja vad klurigt att de gillar saffransmaken i den, men kanske skulle de gillade denna kakan, det gjorde ju mina barn som inte heller älskar saffran. Det var så länge sedan vi målade våra väggar här hemma, så tyvärr kom jag inte ihåg det. Vad det gäller snickerifärg så kör jag alltid med 0502 - Y och så varierar jag glansen beroende på vad det är jag målar. Golven tex är högblanka, dörrarna halvblanka men matta nyanser är också snyggt, det är verkligen en smaksak det där. Rådgör med personalen i en färgaffär då blir det bäst. Lycka till, kul med nya huset!! :)

      Radera
    2. Tack gulliga du :) Man blir så glad när man får svar på frågor.Tack för färgkoden och ser ju på dina bilder att den är kanon...så den får det bli :)

      Radera
    3. Jag svarar gärna på frågor, det tar jag som en komplimang när jag får förtroendet att komma med tips :)

      Radera
  5. Det låter verkligen som en god kombo... tack för tipset!

    Ha de så gott och stressa lagom!
    Kram Marie

    SvaraRadera