onsdag 12 oktober 2016

Dinkelbröd

Idag har jag bakat det absolut GODASTE brödet som jag någonsin har bakat. Åhhh så gott det blev! Ett alldeles perfekt bröd bakat med dinkelmjöl som dessutom var ekologiskt. Det här var ett dinkelbröd som sprack upp på ytan under gräddningen och blev så knaprigt och gott. Det smakar som ett lite lyxigare konditoribröd. Receptet på dinkelfrallorna hittade jag på baksidan av mjölpaketet, det är där de bästa recepten finns.
Jag har använt det dinkelmjölet som ni ser på bilden men det går självklart att använda vilket siktat dinkelmjöl som helst. Detta paketet innehåller 1 kg dinkel och det räcker gott och väl till det här receptet. Det blir en hel del mjöl över. Anledningen till att det här brödet blir så väldigt gott är att på kvällen innan man bakar ihop själva degen så blandar man ihop en liten fördeg som får jäsa i rumstemperatur under natten. Det är den degen som håller på att svämma över i den lilla skålen som ni ser i bilden här under.
Vill ni imponera på gästerna så lägg lite tid på att baka just det här brödet, jag lovar att det kommer att bli mycket omtyckt till tex. en middagsbjudning. När brödet hade gräddats klart höjde jag ugnstemperaturen lite och körde ett par minuter till för att få lite mer färg men det gör man ju som man vill. Receptet kommer här och ger 12 st frallor :
Gör steg 1 på kvällen innan du bakar dinkelbrödet
(eller på morgonen om du bakar brödet på kvällen)

Steg 1
1 dl vatten
3 g jäst
2 dl siktat dinkelmjöl

Gör så här:
Värm vattnet till fingervarmt = 37°
Rör ut jästen med vattnet. Tillsätt dinkelmjöl

Låt stå i rumstemperatur under tex. natten. Läs ovan!
_______________________________________
Steg 2
5 g jäst
2,5 dl kallt vatten
0,5 msk salt
7 dl siktat dinkelmjöl

Gör så här:
För beskrivning på dinkelbröd - KLICKA HÄR



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar