lördag 15 december 2012

Lussebullar - Saffransbullar

Lussebullar gör du smidigt i långpanna - Kallas även saffransbullar - 30st

Recept
100 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
250 g kesella
2 påsar saffran
1,5 dl strösocker
½ tsk salt
16 dl vetemjöl
Russin och ägg

Gör så här:
Smält smör. Häll i mjölk. Värm till fingervarmt = 37°
Rör ut jästen med degspadet.

Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och 1,5 l mjöl
Arbeta ihop degen
Låt jäsa under bakduk 40 min.

Knåda degen med resten av mjölet
Baka ut 30 st bullar. Lägg dem tätt på en bakplåt.
Låt jäsa under bakduk i 40 min.

Pensla med uppvispat ägg. 
Tryck i ett russin i varje saffransbulle

Grädda i nedre delen av ugnen 225° i 20 min.

_________________________________
Fler recept på julkakor hittar du HÄR >>
________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

8 kommentarer:

  1. Härliga lussebullar!!! Det blev ju jättebra i långpannan...ska prova. Ha en härlig kväll. Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Alla varianter av saffransbullar är bra och gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Mumsigt!!!
    Trevlig helg
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder, kan nästan känna doften av nybakat!
    Ha en skön kväll, kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Tack för att du lämnade en kommentar i vår blogg så vi hittade hit! Så många trevliga recept!
    Tunnbröd älskar vi, så det ska bli att testa ditt recept. Bra att det går att frysa.
    Hit återkommer vi!
    Melody med matte

    SvaraRadera
  6. Ser riktigt gott ut!

    Ha en mysig Lördagskväll!

    Kram Sofi

    SvaraRadera
  7. Vad gott. Jag har redan bakat två eller om det t o m är tre satser saffransbullar och nu är frysen tom igen. Vette sjutton om jag hinner med några fler innan jul. Återstår att se hur veckan blir.

    Kram Teres

    SvaraRadera