tisdag 4 augusti 2015

Recept på räkpaj

En lättlagad och god räkpaj - Perfekt till kräftskiva eller på buffé

Pajdeg
150 g smör
3,5 dl vetemjöl
2 äggulor
1 tsk kallt vatten
1 nypa salt

Gör så här:
Arbeta ihop alla ingredienser till pajdegen
Tryck ut degen i en pajform
Grädda mitt i ugnen i 200° i 10 min.
_____________________________
Fyllning
1 knippe dill
300 g skalade räkor, ca 1 kg räkor med skal
4 dl gräddfil
1 ägg
200 g riven ost
1,5 tsk citronpeppar

Gör så här:
Hacka dillen. Fördela ut dill och räkor i pajskalet
Vispa ihop gräddfil, ägg, ost och citronpeppar
(mild eller stark ost efter eget tycke)
Häll blandningen över räkorna 
Tillaga mitt i ugnen i 200° i ca 40 min

Serveras ljummen med tex. vitlökssås >>

____________________________________
____________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar