fredag 10 mars 2017

Saftiga tekakor på grötbas

Godmorgon! Här kommer ett recept på riktigt saftiga och goda tekakor som ni måste testa att baka i helgen. Jag håller verkligen tummarna för att några av er kommer att göra det för det här tycker jag är ett "måste testa recept" 
Tekakorna bakade jag på en bas av gröt och det är det som gör dem så saftiga. Vi missade att nagga bröden innan sista jäsningen så det fick vi göra precis innan tekakorna hoppade in i ugnen, det är därför de ser lite knöliga ut. Mina ugnsplåtar behöver inte bakplåtspapper så jag brukar inte använda det och skriver därför inte ut det i recepten längre. Behöver era ugnsplåtar bakplåtspapper så ska ni självklart använda det.
 Detta recept ger ca 15 st tekakor

Recept
2 dl havregryn
5 dl vatten
50 g smör
0,5 dl ljus sirap
2 tsk salt
50 g jäst
ca 9 dl rågsikt

Gör så här:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar