tisdag 27 december 2016

Tacopaj med tacosalsa



Här kommer ännu ett recept på tacopaj (det finns ju några stycken i bloggen sedan tidigare) Denna gången har jag gjort tacopajen extra smakrik genom att blanda ner en burk med salsa i tacofärsen. Även ett par pressade vitlöksklyftor fick förhöja smaken. Vilken styrka på salsan man använder är ju så klart en smaksak. Jag brukar använda medium. 
Denna tacopajen innehåller äggstanning gjord på gräddfil. Ett tips är att köpa hem en stor burk med gräddfil, alltså 5 dl. Använd 2 dl till tacopajen som det står i receptet. Använd de övriga 3 dl gräddfil till att göra en sås till tacopajen. Såsen gör jag väldigt enkelt genom att röra ner sambal oelek i gräddfilen. Mängd sambal oelek är helt och hållet efter eget tycke och smak. Rör ner lite i taget och smaka.
Steg 1, Pajdeg
150 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Gör så här:
Arbeta ihop pajdegen för hand eller med matberedare
Tryck ut i pajform. Nagga. Förgrädda i 225° i 10 min
_______________________________
Steg 2, Fyllning
500 g blandfärs
2 vitlöksklyftor
1 påse tacokrydda 40 g
1 dl vatten
1 burk tacosalsa ex. se bild!

Gör så här:
Fräs färsen smulig. Pressa ner vitlök
Blanda ner tacokrydda, vatten och tacosalsa 

Småputtra på medelvärme i 5 min. Häll i pajskalet
_____________________________
Steg 3, Äggstanning
3 ägg
2 dl gräddfil
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
Paprika
1,5 dl riven ost

Gör så här:
Vispa ihop ägg, gräddfil, salt/vitpeppar
Häll äggstanningen över köttfärsen
Peta med en gaffel i köttfärsen så äggstanningen rinner ner i pajen
Skiva paprika. Toppa pajen med paprika och ost

Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 30 min tills pajen stannat

Servera med tex. sallad och sambalsås Läs ovan!
Det är även gott att servera tortillachips till


___________________________________________________
_______________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar