fredag 11 november 2016

Sirapsrutor

Baka bröd i långpanna är ju smidigt, eller hur! Idag ska ni få ett recept på ett långpannebröd som jag har valt att kalla för sirapsrutor och det är helt enkelt för att det är några matskedar sirap i degen. De blir så saftiga och goda så jag tycker absolut att ni ska testa att baka dem, receptet får hoppa in i Ediths bästa >> 
Jag knäppte av flera bilder på brödet, jag brukar göra det till alla receptinlägg fast innan valde jag ut 3-4 bilder och använde bara dem och satte ihop ett kollage. Eftersom jag tycker att det är synd att slänga så många bilder utan att använda dem så har jag nu börjat att lägga upp lite extra bilder till varje inlägg
Receptet på ca 40 st sirapsrutor kommer här:
Recept
5 dl mjölk
50 g jäst
100 g rumsvarmt smör (delat i bitar)
3 msk ljus sirap
1 tsk salt
13-14 dl vetemjöl

Gör så här:
Värm mjölken till fingervarmt = 37°
Rör ut jästen med lite mjölk 
Tillsätt resten av mjölken och övriga ingredienser
(mängden mjöl är lagom när degen vid bearbetning släpper bunkens kanter)
Arbeta degen i 5 min

Låt jäsa i bunken under bakduk i 45 min
Dela degen på mitten. 
Kavla ut på 2 platta smorda ugnsplåtar
Skär valfria stora rutor, använd tex. pizzaskärare
Nagga. Grädda mitt i ugnen i 225° i 8-10 min


_______________________________



_________________________________




För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar