söndag 27 november 2016

Saftiga saffransbullar

Det här är de absolut mest saftiga saffransbullar jag någonsin bakat. Istället för att göra traditionella saffransbullar (eller lussebullar ) så testade jag idag att göra saffransbullar som vanliga bullar med mandelmassa och tillsatte då även saffran i degen. På bilden ovan ser ni fyllningen som innehåller smör, socker och mandelmassa som jag vispat ihop med elvisp. Bullarna blev så goda och våra gäster tog två var och berömde dem flera gånger så det här bara mååååååste ni testa! 
Jag har använt muffinsplåt vid gräddning och använde stora formar som passade bra i plåten, alltså ganska stora formar, typ cupcakesformar. Bullarna svällde ut lite över kanten på formen men det gjorde bara att de såg godare ut tycker jag. Receptet åker med dunder och brak in i kategorin Ediths Bästa >> och det kommer här: (24 st)
Dessa saffransbullar toppas med ägg och pärlsocker

Steg 1, Deg med saffran
2 påsar saffran = 1 g
125 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1,5 dl strösocker
1 krm salt
ca 14 dl vetemjöl

Gör så här:
Kavla på påsarna med saffran det ger mer smak
Smält smör. Häll på mjölk. Värm till fingervarmt 37°
Rör ut jästen med lite degspad
Tillsätt resten av degspadet och alla övriga ingredienser
Arbeta degen i 5 min
(mängden mjöl är lagom när degen vid bearbetning släpper bunkens kanter)

Jäs under bakduk i 40 min
______________________________________
Fyllning
1 dl strösocker
200 g rumsvarmt smör
150 g mandelmassa
1 msk vaniljsocker
Valfri mängd russin (kan uteslutas)

Gör så här:
Elvispa ihop alla ingredienser utom russin
Knåda degen på mjölat bakbord
Dela degen i två delar. Kavla till två rektanglar 25x40 cm
Bred på fyllningen. Strö på russin. Rulla ihop

Skär varje degrulle i 12 bitar
 Lägg dem i stora muffinsformar 
Jäs under bakduk i 30 min. 
Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker

Grädda mitt i ugnen i 250° i 8-10 min
Lägg över bakplåtspapper sista tiden om de får för mycket färg
(använd muffinsplåt för bäst resultat)


_________________________________________________

________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar