fredag 4 november 2016

Ploppsnittar

Ploppsnittar kan vara den godaste av alla småkakor jag någonsin bakat. Det här bara måste ni testa att baka. Jag, eller rättar sagt jag och Fanny använde vårat recept på vanliga kolasnittar och bakade in lite plopp i längderna.
Vi gjorde halva satsen av receptet som finns sedan tidigare på bloggen på kolasnittar och bakade in 3 stycken plopp och det gav oss 20 kakor om man räknar med kanterna. Några ploppsnittar till eftermiddagskaffet idag och några snittar till Melwins hockeymatch som vi ska åka och titta på imorgon. 
Kul med hjälp i köket av Fanny idag. Vi skrattade och hade så roligt när vi bakade och jag passade på att ta många bilder. 
Ploppsnittar blir ett nytt recept i Ediths bästa >> Klicka gärna in där så hittar ni alla mina allra bästa recept i bloggen. Receptet på snittarna med plopp kommer här:
Recept
100 g smör
1 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
0,5 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 msk ljus sirap
3 st plopp se bild !

Gör så här:
Dela smör i bitar
Kör ihop alla ingredienser i matberedare utom plopp
(har du ingen matberedare så kan du använda en stor bunke och elvisp)

Arbeta ihop till en deg. Dela i 2 lika stora bitar
Rulla ut 2 längder ungefär lika långa som plåten

Lägg längderna på ugnsplåt
Tryck en fördjupning i mitten. Fördela ut plopp Se bild!
Tryck ihop degen så att den täcker lite över ploppen

Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 15 min
Skär varma längderna i sneda bitar (ca 20 st) Låt svalna

__________________________________
_________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar