söndag 20 november 2016

Mjuk pepparkaka

Detta är en saftig och himmelskt god mjuk pepparkaka som ni bara måste testa! Det som gör denna pepparkakssockerkaka (vilket lååångt ord...) det som gör sockerkakan så här saftig är att det är rumsvarmt smör och lingonsylt i smeten. Man smälter alltså inte smöret. För att göra den extra enkel att baka använder jag färdig kryddblandning som kallas pepparkakskrydda
Receptet ingår i EDITHS BÄSTA >> och kommer här:
Recept
2 ägg
2 dl strösocker
75 g rumsvarmt smör
1,5 dl lingonsylt
3,5 dl vetemjöl
2 msk pepparkakskryddor
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk

Gör så här:
Vispa ägg och strösocker pösigt
Klicka i rumsvarmt smör och lingonsylt
Elvispa sakta ihop smeten (smöret ska vara lite grynigt)

Rör ihop vetemjöl, pepparkakskryddor, bakpulver
Rör ner i smeten. Rör sist ner mjölk

Grädda i smord bröad avlång sockerkaksform (ca 1,5 l)
Mitt i ugnen i 175° i ca 45 min (kolla med provsticka)

Låt svalna i formen innan du stjälper upp den

_________________________________
Fler recept på julkakor hittar du HÄR >>
_______________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar