tisdag 1 november 2016

Biffar - Vanliga enkla köttfärsbiffar

Idag ville barnen ha biffar till middag. Nu när de har lov så tycker jag att de kan få vara med och bestämma vad vi ska äta, det blir lite lättare att få dem att hjälpa till då också. Det skulle vara biffar utan någonting i, det kan ju vara något livsfarligt som mamma tänkt att peta ner i biffarna annars så jag förstår dem.
När jag gör vanliga enkla köttfärsbiffar så går jag alltid på känn och smakar mig fram vad det gäller kryddningen. Steker en liten bit kryddad köttfärs och smakar, sedan kryddar jag mer om det behövs. Denna gången måttade jag och skrev ner hur jag kryddade men jag tycker att ni ska göra som jag brukar göra. Kolla på hur jag kryddade men SMAKA er fram till hur ni vill att just era biffar ska kryddas
Recept
½ gul lök
1 ägg
1,5 dl havregryn
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
ca 1 msk salt
0,5 tsk vitpeppar
2 msk potatismjöl
1 kg blandfärs

Gör så här:
Mixa den gula löken så inga läskiga bitar kommer med
(tips från mina barn)
Rör ihop allt utom blandfärsen
Låt svälla i 10 min. Arbeta in färsen. Forma till 15 biffar
Stek biffarna på medelvärme tills genomstekt (3-4 min/sida)

Servera med tex. stuvade makaroner >>
eller kokt potatis och gräddsås >>


___________________________________________________
______________________________________


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar