tisdag 18 oktober 2016

Kassler med ananas och champinjoner i stekpanna

Kassler med ananas och champinjoner blev det till middag idag. Jag har inte det lättaste att fixa middag här hemma just nu, spisen är på lagning! Och i spisen har jag ju ugnen, eller ugnarna för det är en spis med dubbelugn (Bild HÄR >>) De allra flesta byter troligtvis ut spisen när den går sönder men jag har varit så nöjd med den här så det fick bli en lagning istället. 11 000 kr kostar det att laga den, ingen billig affär direkt men det känns som rätt beslut. Det finns ingen anledning att bygga på sopberget med ännu en spis och den är verkligen bra när den fungerar som den ska. Förhoppningsvis hänger spisen med i många år till efter det här. När jag gjorde dagens middag, på min lilla kokplatta som jag använder nu, så tog jag lite vad som fanns hemma. Hade jag haft ugnen hemma så hade jag nog hällt över alltsammans i en gratängform, rivit över lite ost och gratinerat sista stunden. Men nu fick det bli en variant i stekpanna istället utan ost. Slurp sa det så var maten slut, barnen var glada att slippa osten, smält ost är ingen favorit hos mina barn så den här rätten gick hem hos dem.
Receptet ger ca 5 port och kommer här:
Recept
500 g kassler
2 dl champinjoner
1 stor burk ananas i bitar
 3 dl creme fraiche 34%
2 dl vispgrädde
2 msk chilisås
Salt/vitpeppar/Sambal oelek

Gör så här:
Putsa och strimla kassler. Putsa och skiva champinjoner
Fräs kassler och champinjoner i smör. Lägg i ananas
Vispa ihop de övriga ingredienserna
Salt/vitpeppar/sambal oelek efter tycke!

Häll på såsen. Låt småputtra tills allt är genomvarmt

Servera med kokt ris och tex. vitkålssallad >>


__________________________________________________
__________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar