måndag 3 oktober 2016

Kanelbullar som du inte behöver kavla

Imorgon är det kanelbullens dag och jag har laddat upp med nybakade bullar inför morgondagen. Jag bestämde mig för att göra riktigt goda kanelbullar utan att behöva lägga ner särskilt mycket tid och arbete. Jag utgick från mitt recept på fyllda bullar (HÄR >>) och tillsatte helt enkelt lite kanel. Och herrejösses så goda bullarna blev. Och vilken doft jag har i köket nu. Helt underbart! Ett tips är att mala kardemummakärnor i mortel istället för att köpa färdigmald, det ger så mycket godare smak och doft. Den malda kardemumman arbetas sedan in i själva degen, läs i receptet nedan.
Det som gör de här bullarna så lättbakade (eller kanelbullar som det blev denna gången) är att de inte behöver kavlas. Direkt efter att vetedegen arbetats ihop, alltså innan bullarna jäst, så rullar man ut dem. Sedan gör man en ganska stor grop i varje bulle och lägger i fyllningen. Därefter jäser bullarna under bakduk. Efter jäsning är det bara att pensla bullarna med ägg och strö på pärlsocker och stoppa in dem i en riktigt het ugn, 250° i ca 8 min.
Efter gräddning blir det bäst om bullarna få ligga och vila lite så att smör och kanelfyllningen sugs in ordentligt i bullarna. Sedan är det bara att hälla upp ett glas mjölk och njuuuuuuta av nybakade kanelbullar ♥
Hela receptet kommer här: 
Receptet ger 16 st ganska stora bullar
OBS! Kanelbullarna toppas med ägg och pärlsocker
__________________________________
Börja med fyllningen
Mosa ihop 100 g smör, 1 dl strösocker, 
0,5 msk vaniljsocker, 1 msk kanel

Recept
100 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
0,75 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 tsk kardemumma
1 ägg
ca 9 dl vetemjöl

Gör så här:
Smält smöret. Tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt (37°)
Rör ut jästen med lite av degspadet
Tillsätt resten av degspadet, socker, salt, kardemumma, ägg
Arbeta in vetemjölet tills degen släpper bunkens kanter

Rulla ut 16 st bullar. Lägg dem på pappersklädd plåt
(Dela tex. degen i 4 delar och varje del i 4 bitar = 16 bullar)
Gör en stor grop i varje bulle. Fyll med fyllningen
Låt jäsa under bakduk i 45 min

Pensla bullarna med uppvispat ägg. Strö på pärlsocker
Grädda mitt i ugnen i 250° i ca 8 min

Låt bullarna vila innan servering så fyllningen sugs in
Extra bild på bullarna HÄR >>

____________________________
__________________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar