torsdag 29 september 2016

Havretosca i långpanna

På bilden ser ni ett gäng med en helt underbart god havretosca som alldeles strax ska packas ner i påsar. På lördag ska en av våra tjejer stå i ett marknadsstånd och sälja kakor för sitt fotbollslag, valfri hembakad kaka eller kakor kommer varje familj vars barn spelar i laget, att bidra med. Jag har länge tänkt att jag skulle uppdatera bilden på havretosca så nu passade jag på. Jag skrev även om receptet så att det blir lättare att följa. Det gamla inlägget med havretosca finns HÄR >> Kakan bakas i en djup långpanna och hur många rutor det blir beror på hur stora du skär upp dem.
Receptet kommer här:
En riktigt god mjuk havretosca som bakas i långpanna - EDITHS BÄSTA >>

Steg 1, Mjuk kakbotten
150 g smör
4 ägg
3 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk

Gör så här:
Smält smöret. Vispa ägg och strösocker pösigt
Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ner i smeten
Rör sist ner det smälta smöret och mjölk

Häll smeten i djup smord pappersklädd långpanna 30x40 cm
Grädda mitt i ugnen i 175° i 20 min

Gör toscasmeten medan kakbotten gräddas!
____________________________
Steg 2, Toscasmet
150 g smör
2 dl strösocker
1 dl sirap
3 dl havregryn

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull
Värm under omrörning tills smöret smält

När kakbotten gräddats i 20 min tag ut plåten ur ugnen
Bred på toscasmeten. Ställ in plåten i ugnen igen

Grädda färdigt mitt i ugnen i 175° i 10 min

Låt svalna. Skär i valfria stora rutor (ca 30 st)

_________________________________________
______________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar