tisdag 27 september 2016

Nutellasemifreddo

Nutellasemifreddo mumsfilibabba! Alltså världens godaste semifreddo skulle jag vilja kalla den här halvfrysta glassiga marängtårtan med nutella i smeten. Ska ni ha gäster i helgen så bjud på den här, den är ett riktigt säkert kort kan jag lova. En nutellasemifreddo går utmärkt att göra flera dagar innan servering. Den ska stå minst 5 timmar i frysen, det är ett minimum för att den ska hinna frysa men den kan alltså stå i frysen väldigt mycket längre än så. Så perfekt när man inte vill stressa innan gästerna kommer. Jag använder alltid köpta marängbottnar, det är smidigast. Eftersom semifreddo är godast att servera halvfryst så ska den tina i rumstemperatur i ungefär 20 min. 
Receptet kommer här:
Recept
3 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
2 dl nutella (+ ca 1 dl till topping)
2 marängbottnar

Gör så här:
Separera äggen 
Lägg äggvitor i en bunke och äggulor i en bunke
Vispa äggvitorna med 1 msk strösocker till hårt skum
Vispa äggulorna med 1 msk strösocker tills fluffigt

Vispa i en tredje bunke vispgrädden medelhårt
Blanda försiktigt ihop allt från de tre bunkarna

Värm nutella några sekunder i micron 
( nutellan blir mer lättarbetad när den är ljummen )
Ringla ner 2 dl nutella i smeten
Blanda lite slarvigt så smeten blir marmorerad

Lägg en marängbotten i en springform Ø ca 24 cm
Bryt den andra marängbotten i grova bitar
Blanda ner bitarna i smeten
Häll smeten i springformen över marängbotten
Ringla på ca 1 dl nutella på toppen

Plasta formen. Ställ i frysen i 5 timmar eller längre
Tinas i rumstemperatur ca 20 min innan servering

Servera nougatsås >> till om så önskas

___________________________________
___________________________________________


Nedan hittar du 3 till goda marängtårtor - Länk till recepten under bilderna





För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar