torsdag 4 augusti 2016

Kladdig blåbärskaka med mandelmassa

Nu ska ni få ett riktigt superbra recept på en blåbärskaka som blir kladdig och god med mandelmassa i smeten, en kladdkaka med blåbär som är väldigt lätt att baka. Det enda man behöver tänka på är att vara lite försiktig när man vänder ner blåbären i smeten så att det inte blir mos av alltihop, då blir smeten gråaktig och tråkig. När blåbärskakan gräddats i ugnen i ungefär en halvtimme, och fortfarande är något kladdig, så får den svalna och sedan bli helt kall och stelna till i kylen då blir den som allra godast. Och den blir god det kan jag lova! Receptet kommer här:
En lättbakad blåbärskaka ( kladdkaka ) med mandelmassa

Recept
100 g smör
  2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g mandelmassa
4 dl blåbär

Gör så här:
Smält smöret. Riv mandelmassan på tex. rivjärn
Vispa ägg och strösocker pösigt
Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ner i smeten
Blanda ner smör och mandelmassa

 Vänd försiktigt ner blåbär
Häll smeten i smord springform Ø ca 24 cm
Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 30 min
(Kakan ska vara lite kladdig när du tar ut den ur ugnen - Låt svalna i kylen)

Servera blåbärskakan kylskåpskall
Toppa ev. med fler blåbär och pudra över florsocker
Servera med tex. vaniljglass, grädde, vaniljvisp >>


_______________________________________________
_________________________________________



Nedan hittar du 3 till favoriter med blåbär - Länk till recepten under bilderna




För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar