söndag 7 augusti 2016

Blåbärskladdkaka med vit choklad och mandelmassa

När jag gjorde den kladdiga blåbärskakan (HÄR >>) med mandelmassa för några dagar sedan så fick jag mandelmassa över. Så det fick helt enkelt bli en blåbärskladdkaka med mandelmassa till att lägga in här på bloggen. Denna gången gjorde jag en variant med vit choklad i smeten. Och ojojoj så god den blev!! För att den ska bli alldeles perfekt kladdig så är det viktigt att blåbärskladdkakan får bli riktigt kylskåpskall innan servering. Ska man bjuda på den till eftermiddagskaffet till exempel så går det jättebra att göra den på förmiddagen och låta den stå i kylen i ca 4 timmar eller längre. Pudra på lite florsocker också för att göra den extra festlig. Detta receptet hoppar SJÄLVKLART in i Ediths Bästa >>

Tips! Servera blåbärskladdkakan med blåbärsgrädde
3 dl vispgrädde + 1 msk florsocker + 1 dl blåbär
Vispa grädden med florsocker. Blanda ner mosade blåbär


Blåbärskladdkaka
150 g smör
100 g vit choklad
2 dl strösocker
3 ägg
2 dl vetemjöl
1 krm salt
100 g mandelmassa
2 dl blåbär färska el. frysta

Gör så här:
Bryt den vit choklad i bitar. Smält smöret 
Rör ner den vita chokladen. Låt smälta 
Drag kastrullen åt sidan. Låt svalna lite

Blanda ner strösocker, ägg, vetemjöl, salt
Riv mandelmassan på tex. rivjärn Rör ner i smeten

Häll smeten i en smord springform Ø ca 24 cm
Fördela blåbär över smeten
(om du använder frysta blåbär - Blanda ev. runt dem i lite potatismjöl)

Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 30 min
Låt blåbärskladdkakan svalna

Serveras kylskåpskall med tex. blåbärsgrädde Läs ovan!
Även gott med vaniljglass eller grädde till

_______________________________
Fler recept på kladdkakor hittar du HÄR >>
_____________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar