tisdag 23 augusti 2016

Bake off bröd

Bake off bröd är enkelt att göra själv. Frys in jästa ogräddade frallor
Tag fram frallorna från frysen och grädda när du blir sugen på nybakat bröd

Recept
3 dl vatten
50 g jäst
2 msk matolja
1 tsk salt
ca 9 dl vetemjöl

Gör så här:
Värm vattnet till fingervarmt =37°
Rör ut jästen med lite av vattnet
Arbeta in resten av vattnet och övriga ingredienser
(mängden vetemjöl är lagom när degen släpper bunkes kanter)

Låt jäsa under bakduk i 30 min

Knåda degen på mjölat bakbord. Forma till 12 bullar
Lägg bullarna på tex. en bakpappersklädd bricka
(Använd en bricka eller tex. skärbräda som sedan får plats i frysen)

Låt jäsa under bakduk i 30 min
Ställ in brickan med bullarna i frysen
När bullarna hårdnat kan du packa dem i fryspåsar

När du blir sugen på nybakat bröd
Ställ bullar i rumstemperatur medan ugnen blir varm
Pensla med vatten

Grädda sedan de frysta bullarna mitt i ugnen 
250° i 12-15 min

________________________________
___________________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar