söndag 10 juli 2016

Rabarberkaka med strössel och vit choklad

Har ni några rabarber kvar i landet? I så fall måste ni testa att baka den här rabarberkakan :) Den är så supergod! På toppen har den ett sockrigt strössel som är lite knaprigt och den är även toppad med vit choklad som blir mjuk och god efter några minuter i ugnen. Godast är det att servera rabarberkakan med vaniljvisp tycker jag. Det här blir nog årets sista recept med rabarber på bloggen för nu är det tomt i landet hemma hos mig.
Receptet kommer här:
Steg 1, Strössel
50 g smör
0,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl

Gör så här:
Tärna smöret
Arbeta ihop allt med fingertopparna. Fortsätt till steg 2
__________________________________________
Steg 2, Rabarberkaka
5 dl rabarber
0,5 msk potatismjöl
150 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här:
Skala/dela rabarber i 1 cm bitar. Vänd i potatismjöl
Smält smöret. Drag kastrullen åt sidan. Låt svalna lite
Rör ner strösocker och ägg
Blanda vetemjöl/bakpulver. Rör ner i smeten

Häll smeten i smord springform Ø ca 24 cm
Fördela rabarberbitar över. Strö på strössel Se steg 1

Grädda långt ner i ugnen i 175° i ca 35 min
Hacka vit choklad grovt och strö över kakan

Ställ in mitt i ugnen i 175° i ca 10 min
Låt svalna. Servera med tex. vaniljvisp >>
_______________________________________________
_________________________________________



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar