lördag 30 juli 2016

Kalljäst bröd med musli

Ett riktigt gott bröd där jag har musli både i degen och som topping
Brödet är ett kalljäst bröd eller nattjäst som det också kallas (20 st)

Steg 1, Kvällen
50 g jäst
2 dl kall mjölk
3 dl kallt vatten
1 msk honung
2 msk matolja
2 tsk salt
3 dl grovt rågmjöl
2 dl musli
8 dl vetemjöl

Gör så här:
Rör ut jästen med mjölken
Tillsätt de övriga ingredienserna. Arbeta degen i 5 min
Plasta bunken. Ställ in i kylen under natten
__________________________________
Steg 2, Morgonen
Stjälp ut degen på mjölat bakbord. Knåda inte!
Dela degen på mitten. Forma till 2 tjocka längder
Skär längderna i 10 bitar/längd

Låt jäsa på bakplåt(ar) medan ugnen blir varm
Pensla bröden med vatten, strö ev. på musli

Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 17 min

______________________________
Fler recept på kalljäst bröd hittar du HÄR >>
__________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar