torsdag 30 juni 2016

Krämig pasta med vitlök och räkor

På bilden ser ni en enkel pasta med räkor som är kryddad med bland annat vitlök och citronpeppar. Det har ju blivit många bakverk på bloggen den senaste tiden, jag har hur mycket som helst som jag vill fylla på här i receptarkivet och idag tyckte jag att det var dags för en maträtt :) Vi fikar ju inte jämt, vi äter mat ibland också! Denna krämiga räkpastan är en favorit jag har. Det som tar lite tid är att skala räkorna annars är det en riktigt snabb middagsrätt
Jag hade en påse frysta räkor i frysen så dem har fått ligga i kylen och tina under natten. Ute på trappan har jag planterat lite olika örter i en kruka så denna gång använde jag färsk persilja och basilika i såsen. Annars brukar jag använda frusen, det är så smidigt tycker jag och då behöver inget slängas. Mängden i receptet gäller frusna örter, använder man färska kan man ta lite mer. Nedan hittar du receptet och kan se vilka fler kryddor jag använt
 En riktigt krämig och god räkpasta
Blanda pastasåsen med ca 3 portioner kokt spaghetti ( Receptet ger 3-4 port )

Recept
500 g räkor med skal
2 dl creme fraiche valfri fetthalt
2 dl vispgrädde
2 msk hackad persilja
2 msk hackad basilika
2 vitlöksklyftor
Citronpeppar
Cayennepeppar
Salt/vitpeppar
12 st körsbärstomater

Gör så här:
Skala räkorna
Vispa i en djup stekpanna ihop creme fraiche och grädde
Rör ner persilja, basilika och pressad vitlök

Smaka av med citronpeppar (ca 1 tsk)
Smaka av med cayennepeppar (ca 1 krm)
Salta/peppra efter tycke.
Lägg i halverade körsbärstomater

Låt småputtra några minuter tills tomaterna mjuknar
Blanda såsen med pastan och räkorna

Tips! Pressa lite citron över vid servering
Servera gärna nybakat bröd till - tex DETTA >>

_______________________________________________________
_________________________________________


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

2 kommentarer:

  1. Vi ska precis sätta oss till bords så du får utlåtande efter maten vad vi tyckte om detta enkla men bra recept. Ha en bra kväll / kram Barbro

    SvaraRadera
  2. jättegott-kommer att göras flera gånger
    kram Barbro

    SvaraRadera