tisdag 5 april 2016

Kalljäst bröd på långpanna

Kalljäst bröd som bakas ut på långpanna - Enklare kan det knappast bli
Receptet ingår i EDITHS BÄSTA >> (ca 20 st)

Recept
50 g smör
50 g jäst
6 dl kall mjölk
3 dl havregryn
2 msk strösocker
2 tsk salt
2 dl grahamsmjöl
ca 10 dl vetemjöl

Steg 1, På kvällen
Smält smöret. Låt svalna.
Rör ut jästen med lite mjölk
Rör ner resten av mjölken och havregryn 
Låt svälla i 10 min.

Rör ner det avsvalnade smöret, socker och salt
Arbeta in de båda mjölsorterna
(mängden vetemjöl är lagom när degen släpper bunkens kanter)
Plasta bunken. Ställ in i kylen under natten
____________________________________
Steg 2, På morgonen
Tryck med mjölad hand ut degen på en ugnsplåt
Låt stå i rumstemperatur i ca 20 min.

Skär degen i valfria rutor ca 20 st
Grädda mitt i ugnen i 225°i ca 20 min
Låt svalna under bakduk
____________________________________
________________________________________

3 kommentarer:

  1. Spännande med kalljäst bröd.Detta får jag allt prova nån dag.Tack så mycket.
    Ha en fortsatt bra tisdag //kram Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra Barbro, berätta gärna i så fall vad du tyckte, det skulle vara roligt :D

      Radera
  2. Vilket gott bröd får nog göras fler gånger.
    Har också bakat ett bröd med nyponskalsmjöl har du testat att baka med det?
    Ha nu en bra helg / kram Barbro

    SvaraRadera