söndag 14 februari 2016

Twixkakor

Twixkakor - En riktig favoritkaka som du bakar i 3 steg. 
Läs igen hela receptet innan du börjar baka! ( Receptet ger ca 24 st kakor )
(X-tra bild HÄR >>) Ingår SJÄLVKLART i EDITHS BÄSTA >>

Steg 1, Mördeg
175 g rumsvarmt smör
4 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Gör så här:
Dela smöret i bitar.
Kör ihop alla ingredienser till en deg i matberedare.
(har du ingen matberedare kan du använda en stor bunke och elvisp)
Tryck ut degen i en pappersklädd form, ca 20x30 cm

Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 15 min.
_________________________________________
Steg 2, Kola
175 g smör
2 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Koka samman samtliga ingredienser i en stor kastrull.
Låt småkoka tills kolan klarar kulprovet ca 40 min.
Rör lite då och då.
Kulprovet = Droppa lite kola i kallt vatten.
Stelnar den och går att rulla till en kula är smeten färdigkokt
Bred ut kolan över mördegen. Låt stelna i kylen.
_________________________________________
Steg 3, Choklad
200 g mjölkchoklad

Gör så här:
Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad.
Bred ut den smälta chokladen över kakan
Låt stelna. Skär i valfria stora rutor
____________________________________
Fler recept på godiskakor hittar du HÄR >>
_____________________________________________________

4 kommentarer:

  1. Åh, det här måste jag prova nån gång, mina barn kommer älska det!

    Ha en bra måndag!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt!! Då håller jag tummarna för att de gillar dem lika mycket som mina barn här hemma gör :D En riktig godiskaka!

      Radera
  2. dessa ser farligt goda ut, måste prova, sen ta med till sportlovet och skidbacken, istället för en choklad kaka.

    Ha det bra !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det låter ju hur mysigt som helst :D Ha det så kul i backen!

      Radera