onsdag 14 september 2016

Mjuk kaka med glasyr och strössel

Den här kakan är så god - Baka i långpanna och toppa med glasyr och strössel
Den blir garanterat uppskattad på barnkalaset - En riktig kalaskaka (ca 30 st)

Steg 1, Mjuk kaka
200 g smör
5 ägg
4 dl strösocker
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
0,5 msk vaniljsocker
2,5 tsk bakpulver

Gör så här:
Smält smöret. Låt svalna lite
Vispa ägg och strösocker fluffigt
Rör ner smält smör och mjölk i äggsmeten

Blanda ihop vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker
Rör ner i smeten
Häll smeten i smord pappersklädd djup plåt, ca 30x40 cm
Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 20 min
(kolla med provsticka att den är genomgräddad)

Låt svalna lite. Gör glasyren
_____________________________________
Steg 2, Glasyr med strössel
150 g smör
300 g florsocker
ca 1,5 msk vatten
Strössel

Gör så här:
Smält smöret. 
Vispa samman florsocker och smör med elvisp 
Späd med vatten och vispa glasyren slät

Bred ut glasyren på den mjuka kakan
Strö på strössel. Skär i bitar, ca 30 st

__________________________________
_____________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>




Nedan hittar du 3 till goda mjuka kakor - Länk till recepten under bilderna
Vaniljrutor i långpanna - RECEPT >>

Bountyrutor - RECEPT >>

Hallonrutor med färskosttopping - RECEPT >>



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar