torsdag 21 januari 2016

Skurna chokladkakor

En av de enklaste småkakor man kan tänka sig - Skurna chokladkakor (ca 60 st)
Jag ser inte så sugen ut på bilden (såå svårt att fota sig själv) men jag lovar de är jättegoda!
OBS! Kakorna toppas med uppvispat ÄGG och PÄRLSOCKER

Recept
200 g smör
2,5 dl strösocker
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 msk kakao

Gör så här:
Dela smöret i bitar.
Kör ihop alla ingredienser till en deg i matberedare.
(har du ingen matberedare så kan du använda en stor bunke och elvisp)

Dela degen i 6 delar. 
Rulla ut 6 längder ungefär lika långa som plåten.

Lägg längderna på två pappersklädda ugnsplåtar.
Platta till lite. Pensla med uppvispat ägg.
Strö på valfri mängd pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen i 200° i ca 15 min.
Skär längderna i sneda bitar medan de är varma.
(valfri bredd på kakorna, ca 2 cm)
_____________________________________________________________
_______________________________________________________

3 kommentarer:

  1. En av mina favorikakor. Gillar småkakor i allmänhet. Gott att kunna ta både två och kanske tre till kaffet ;)

    SvaraRadera
  2. En av mina favorikakor. Gillar småkakor i allmänhet. Gott att kunna ta både två och kanske tre till kaffet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen visst är det gott! Nybakade småkakor går ju inte att ta bara en av, minst tre :D

      Radera