måndag 17 oktober 2016

Ostbullar

Supergoda ostbullar som jag och Ludwig har bakat idag - Ni måste testa!
Obs! Bullarna toppas med uppvispat ägg och valfri mängd riven ost

Recept
50 g jäst
6 dl kallt vatten
2 msk matolja
2 tsk salt
3 dl riven ost, styrka efter tycke
ca 14 dl vetemjöl

Gör så här:
Smula jästen. Rör ut jästen med lite kallt vatten
Tillsätt resten av det kalla vattnet och övriga ingredienser
Arbeta degen smidig. 
(När degen släpper bunkens kanter är mjölmängden lagom)

Täck degbunken med plastfolie. Låt jäsa i 1 timme.

Häll ut degen på mjölat bakbord. Dela i 16 bitar
(Tips! Dela degen i två delar. Dela varje del i 4 bitar. Dela varje bit i hälften = 16 st)
Forma degbitarna till bullar. Lägg på pappersklädd plåt.

Låt jäsa under bakduk i 30 min

Pensla bullarna med uppvispat ägg. Toppa med riven ost.
Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 15 min

______________________________________
______________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>



Nedan hittar du 3 till goda ostbröd - Länk under bilderna
Ostgifflar - RECEPT >>

Ostfyllt brytbröd - RECEPT >>

Ostbröd med chili - RECEPT >>



För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar