onsdag 18 november 2015

Saftiga kycklingklubbor

Så här gör jag för att göra kycklingklubborna saftiga och goda :D
Använder du frysta kycklingklubbor så tina dem först.

4 st kycklingklubbor, ca 1 kg
0,5 dl matolja
2 msk vatten
1 msk grillkrydda
1 tsk paprikapulver
1 tsk salt

Blanda ihop samtliga ingredienser. (utom kycklingen)
Pensla kycklingklubborna runt om.
Lägg kycklingen med tjocka sidan upp i en ugnsform.
Tillaga mitt i ugnen i 200° i 10 min.

Tag ut kycklingen och höj ugnen till 225°
Pensla ytterligare en gång.
Tillaga kycklingen igen mitt i ugnen i 225° i ca 25 min.
Pudra ev på lite extra grillkrydda eller paprikapulver efter tillagningen.

Köttsaften ska vara klar, inte rosa.
Använder du termometer - Kycklingen är saftig och god vid en innertemperatur på 82°

Tips på potatistillbehör till kycklingkubborna hittar du HÄR >>
Kycklingklubborna passar även till picknick och buffé
_______________________________________________
____________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar