onsdag 25 maj 2016

Nougatrutor

Nougatrutor - Recept på havrekakor som täcks med hyvlad nougat - Mycket lättbakat :D

Recept
150 g smör
6 dl havregryn
1 dl strösocker
1 dl vetemjöl
0,5 dl ljus sirap
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Nougat (ca 250 - 300 g)

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Drag kastrullen åt sidan
 Blanda ner samtliga ingredienser (utom nougaten)
Platta ut blandningen i en pappersklädda form 20x30 cm
(använd tex. en rektangulär gratängform eller annan ugnsform)

Grädda mitt i ugnen i 200° i 10 min
Hyvla nougat med osthyvel. Täck hela den varma kakan
(för att nougaten ska smälta bättre - ställ in formen en stund i ugnen på eftervärme)
När nougaten smält bred ut nougaten med slickepott.
Låt svalna. Skär i valfria stora rutor. (ca 18 st)
(lättast att skära fina rutor om kakan är kylskåpskall)
____________________________________
____________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar