torsdag 1 oktober 2015

Konserverade champinjoner

När det ingår champinjoner i något recept så skriver jag ibland att man kan använda färska eller konserverade. Smaken på konserverade är inte riktigt samma som färska men det duger gott tycker jag så länge man köper champinjoner av god kvalité. Jag har råkat ut för champinjoner i burk som har varit både grusiga och haft långa trådar längst ner på skaftet. Det är inte så trevligt. Men de gånger har det varit skivade champinjoner som jag köpt.
Så mitt tips är att köpa champinjoner i glasburk så att man ser vad det är man köper eller köpa hela champinjoner och skölja av dem innan användning. Sorten som ni ser på bilden är en liten minivariant av champinjon och den har alltid varit jättegod. Det är hela små champinjoner i små burkar med ett "lätt att öppna" lock, ni vet ett sådant där lock som finns på läskburkar. Den har en liten mojäng som man drar i så att locket lossnar och man slipper konservöppnare. Ja, ni ser ju på bilden.
Säkert finns de här champinjonerna i flera butiker men jag passar alltid på att köpa på mig dem när jag är på Gekås i Ullared. Jag vet inte exakt vad de kostar men det är inte många kronor i alla fall :)
Här kommer 3 recept där jag använt burkchampinjoner -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar