torsdag 3 september 2015

Tekakor som passar till räkmackor

Tekakorna som jag bakade IGÅR >> går även att baka på enbart vetemjöl
Det brukar jag göra när jag ska göra räkmackor av dem :D Mycket gott! (16 st)
X-tra bild HÄR >>

75 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1,5 tsk salt
0,5 dl sirap
12-13 dl vetemjöl

Smält smöret. Häll i mjölken. Låt bli fingervarmt = 37°
Rör ut jästen med lite av degspadet.
Tillsätt resten av degspadet och de övriga ingredienserna.
(mängden mjöl är lagom när degen släpper bunkens kanter)
Arbeta degen några minuter. Låt jäsa under bakduk i 10 min.

Knåda degen lätt på mjölat bakbord.
Arbeta ut 16 st tekakor. Nagga.
(Tips! Dela degen först i 4 delar och sedan varje del i 4 bitar = 16 st)
Låt tekakorna jäsa på bakplåtar under bakduk i 30 min.

Grädda i ugnen. Strax under mitten i 250° i ca 8 min.
________________________________________________
________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar