söndag 16 augusti 2015

Sockerkaka utan smör

Jag jobbar just nu med bilderna på sockerkakan som jag nämnde tidigare idag >> och då slår det mig att jag kanske skulle tipsa er även om receptet på endast själva sockerkakan (utan det där lilla extra som jag tillsätter när sockerkakan svalnat) Det här är nämligen en smörfri sockerkaka som är väldigt luftig och fin. Och det kan ju vara bra att ha ett recept på sockerkaka utan smör tänker jag som några gånger varit baksugen och haft slut på smöret. 
Här kommer receptet:

Sockerkaka utan smör :
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker (behövs inte om man tillsätter det lilla extra, se länk nedan!!)
2 tsk bakpulver
1 dl vatten

Vispa ägg och strösocker pösigt.
Blanda vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner i äggsmeten.
Koka upp vattnet. Blanda ner det kokheta vattnet i smeten.

Häll smeten i en smord och bröad springform, Ø ca 25 cm
Grädda långt ner i ugnen i 175° i ca 40 min.

Nu hittar ni det "lilla extra" HÄR >> (sockerkaka med smörfyllning)
______________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar