måndag 12 december 2016

Bountyrutor

Här kommer ett recept på super-duper-dundergoda bountyrutor - ca 24 st
X-tra bild HÄR >> och X-tra bild HÄR >>

Chokladbotten
3 ägg
4,5 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1,5 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
4 msk kakao
225 g smör
2 dl vatten

Gör så här:
Vispa ägg och strösocker pösigt.
Blanda ihop vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver, kakao
Rör ner mjölblandningen i äggsmeten
Smält smöret. Slå på vattnet. Koka upp till första bubblan.
Rör ner den heta blandningen i smeten

Bred ut smeten i en pappersklädd/smord/bröad form
Formens storlek - ca 20x30 cm
Grädda mitt i ugnen i 175° i ca 30 min

Låt svalna! 
Kyl sedan kakan i frysen i 30 min eller i kylen i 45 min.
_________________________________________
Kokoskräm
225 g smör
4 dl florsocker
2 ägg
1 påse kokos, riven ca 200 g

Gör så här:
Smält smöret. Drag kastrullen åt sidan
Rör ner florsocker, ägg, kokos i det smälta smöret
Bred ut kokoskrämen på kakbotten

Ställ in i kylen tills kokostäcket stelnat lite, ca 20 min
__________________________________________
Chokladtäcke
200 g mjölkchoklad
0,5 msk rapsolja

Gör så här:
Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad
Rör i oljan. Bred ut chokladen över kokoskrämen
Låt stelna i kylskåp. Skär i valfria rutor, ca 24 st

______________________________________
____________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>



För fler goda recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

2 kommentarer:

  1. Åter igen , tack för att du hjälper mig göra middagarna så fantastiska, och bjuda på gott efteråt. Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt för mitt sena svar. Stort tack till dig skulle jag vilja säga som ger mig ny energi med dina kommentarer ♥ KRAM

      Radera