torsdag 13 oktober 2016

Kladdkaka med strössel

 Ett riktigt barnsligt gott recept på kladdkaka toppad med strössel
Serveras med banangrädde = vispad grädde blandad med skivad banan

Kladdkaka
125 g smör
3 ägg
3 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
5 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
Smält smöret. Vispa ägg och strösocker pösigt
Blanda vetemjöl, kakao och vaniljsocker
Rör ner i smeten. Blanda sist i smöret

Häll smeten i en smord springform, Ø ca 24 cm 
(kläm först fast bakplåtspapper i botten)
Grädda mitt i ugnen i 150° i 30 min. Låt svalna.
__________________________________
Topping
200 g mjölkchoklad
3 msk vispgrädde
Karamellströssel

Gör så här:
Smält ihop choklad och grädde över vattenbad

Bred ut blandningen över kladdkakan
Strö över mycket strössel. Låt stelna i kylen ca 1 timme

Serveras kylskåpskall med banangrädde, läs längst upp!


___________________________________________________________
_____________________________________________
Alla mina söta recept hittar du HÄR >>



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar