fredag 29 januari 2016

Cheesecake med karamelliserad mjölk

Cheesecake med karamelliserad mjölk - Supergod & ingår självklart i kategorin EDITHS BÄSTA >>
X-tra bild HÄR >>

Steg 1, botten:
50 g smör
20 st digestivekex

Smält smöret. Krossa digestivekexen och blanda med smöret.
Tryck ut kexblandningen i en springform.
______________________________________________________
Steg 2, fyllningen:
3 ägg
200 g färskost
1 dl strösocker
3 dl vispgrädde
1 brk karamelliserad mjölk (BILD HÄR >>)

Separera äggulorna och äggvitorna i två olika bunkar.
Vispa för hand ihop äggulorna med färskosten och strösockret.
Vispa i en annan bunken upp grädden ganska hårt.
Vänd ner grädden i färskostsmeten.

Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
(när du kan vända bunken upp och ner och skummet stannar kvar är det klart)
Vänd ner äggvitorna i färskostsmeten. 
Bred ut blandningen på kexbotten.

Klicka ut karamelliserad mjölk på färskostsmeten.
Dra försiktigt med en gaffel genom smeten.
 Den karamelliserade mjölken ska fördelas som tjocka kolastrimmor i hela cheesecaken. 
(var försiktig med detta moment, den karamelliserade mjölken ska inte lösas upp av smeten)

Ställ cheesecaken i frysen i 6 timmar eller längre!

Låt tina ca 30 min innan servering.
Tips! Vill du ha mer kola, ringla ännu mer karamelliserad mjölk på toppen innan servering!
______________________________________________________
_________________________________________________________________________________

2 kommentarer:

  1. Tror du man kan göra denna idag när jag ska servera den på påskafton - lördag??

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag följer många matbloggar och det är sällan hittar någon ny som tilltalar mig, men i går kväll hittade jag din och nu är jag fast! En blogg precis i min smak, verkligen jättefin! Känner att här kommer jag att finna mycket inspiration till min matlagning. /Anna-Maria

    SvaraRadera