måndag 19 januari 2015

Mycket krämig och god lasagne

Att göra lasagne tar lite tid men det blir rackans gott! (Extra bild HÄR >>)
Dessutom är lasagne perfekt att frysa ner eller att använda som matlåda. Så här gör jag:
ca 6 port.

Obs! Förutom nedanstående ingredienser behöver du 
Ca 18 st lasagneplattor och 200 g riven ost

Steg1: Köttfärsen
700 g nötfärs
2 st vitlöksklyftor
2 brk krossade tomater, (á 500g)
0,5 dl tomatpuré
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 msk frusen basilika
1 tsk torkad timjan
Salt/vitpeppar
1 tsk cayennepeppar

Fräs färsen smulig i en klick smör i en djup stekpanna.
Pressa vitlöken.
Rör ner vitlöken och samtliga övriga ingredienser i färsen.
(se till att buljongtärningarna smälter och ta salt och vitpeppar efter eget tycke och smak)
Låt småputtra under lock på svag värme i 30 min.
______________________________________________________
Steg 2: Bechamelsås
5+5 dl mjölk
3 dl vispgrädde
150 g smör
1 dl vetemjöl
200 g riven ost, gärna lagrad
salt/vitpeppar/muskotnöt

Värm i kastrull under omrörning 5 dl mjölk och grädde riktigt hett.
Lägg i smöret och låt det smälta.
Vispa i en skål ihop de övriga 5 dl mjölk med vetemjöl (tills klumpfritt)
Rör sakta ner redningen i den värma grädd/mjölken.
Koka upp under omrörning.

Sänk därefter värmen och låt såsen sjuda i 5 min.
Smaka av med salt, vitpeppar och riven muskotnöt.
Rör i osten tills den smält.
(Låt inte såsen bli för varm när du lagt i osten, då blir den grynig)
_________________________________________________________________________________
Steg 3:
Bred ut lite ostsås i botten på en ugnsfast form. ca 20x30 cm
Täck med lasagneplattor.
Bred på köttfärssås, bechamelsås därefter ett lager lasagneplattor.
Varva på det sättet tills lasagneplattorna är slut.
Avsluta med köttfärssås och bechamelsås på sista varvet.

Tillaga mitt i ugnen i 200° i ca 30 min.

Låt vila 10 min innan servering. Servera med tex VITKÅLSSALLAD >>
_________________________________________________________________________________
Fler recept med köttfärs hittar du HÄR >>
________________________________________________________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar