måndag 12 januari 2015

Frukost med smoothie

Jag är inte så mycket för nyårslöften eftersom jag vet att jag ändå inte håller dem. Men en liten förändring har jag ändå infört inför skolastarten denna terminen. Några av mina barn har väldigt svårt att komma upp på morgonen och det blir väldigt stressigt när de väl kommer upp. En av mina tjejer tycker att frukost är inte viktigt alls och petar i sig något (i bästa fall) för att jag tjatar, en av pojkarna tycker att han mår illa av att äta frukost, alltså väldigt svårt att få honom att äta. Ja, ni förstår att det är inte särskilt mysigt runt frukostbordet hemma hos oss en vanlig vardag. Mest tjat om jag ska vara ärlig. En lösning hade ju varit att kliva upp lite tidigare på morgnarna för att hinna bli mer hungrig men det är både jag och barnen alldeles för trötta för.
Jag har nu börjat att göra smoothie varje morgon. Jag gör smoothie på mild naturell yoggi och varierar sedan med olika frusna bär, bananer och ibland med lite grönsaker. Och kan ni tänka er, det funkar!! Barnen äter frukost (smoothie) varje dag innan skolan. Det känns helt fantastiskt. Några av våra varianter kommer jag att lägga upp här på bloggen men jag skulle gärna vilja höra med er om ni har några favoriter. Vad har ni i er smoothie?

4 kommentarer:

  1. Har provat med färsk bladspenat, grön kiwi, lime saft, färsk pressad apelsinjouice och yougurt klart i också samt gör som du gör. ha en bra dag också. kram Barbro

    SvaraRadera
  2. Vår favorit är naturell yoghurt som bas och sedan blandar vi i banan, frusna hallon och en skvätt apelsinjuice.Gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär så brukar vi också göra, men apelsinjuice har jag inte testat så det får det bli imorgon. Tack för tipset :D

      Radera