måndag 19 december 2016

Janssons frestelse

Janssons frestelse - Lättlagat och riktigt gott - Enkelt recept (5-6 port)

Recept
ca 1 kg fast potatis
2 st gula lökar
1 brk ansjovisfiléer, 200 g
3 dl vispgrädde
0,5 dl ströbröd
3 msk smör, ca 30-40 g

Gör så här:
Skala och strimla potatis och lök tunt
(strimla för hand eller använd lämpligt redskap, ex. se bild!)
Varva potatis, lök och ansjovisfiléer i smord ugnsform.
Avsluta med ett lager potatis överst.

Häll spadet från ansjovisfiléerna och grädde över potatisen.
Strö över ströbröd och lägg på smörklickar.

Tillaga mitt i ugnen i 175° tills potatisen är mjuk, ca 1 timme.
(vill du ha mer färg på ytan kan du öka temperaturen till 225° de sista minuterna)

Jag gjorde även en mer barnvänlig variant, läs HÄR >>


______________________________________
___________________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

1 kommentar:

  1. Bästa receptet på jansson :) Tack för alla recept du delar med dig av/ B

    SvaraRadera