onsdag 17 december 2014

Ett förtydligande

Att öppna kylen på morgonen och bli påmind om att det finns en bit tårta kvar efter gårdagens födelsedagsfirande, det är en trevlig känsla :) Tårtan kommer från vårt lokala bageri, väldigt lyxigt med köpt tårta tycker jag som bakar allt fikabröd här hemma själv i vanliga fall. 
Jag gissar att det var flera av er som undrade vad jag menade i gårdagens inlägg där jag skrev att jag hellre pratar inför människor än med människor. Kanske var det någon som kände igen sig och visste precis vad jag menade? 
Man skulle lika gärna kunna byta ut ordet "hellre" mot "jag känner mig säkrare". Hellre valde jag att skriva för att en osäker situation är oftast en situation man undviker. Det här är nog ganska ovanligt tror jag, att man känner sig säkrare när man talar inför människor än minglar runt bland människor. Jag har egentligen inga problem att prata med människor och tycker oftast att det är trevligt, jag har ju arbetat i butik i herrans massa år. Det har ju gått bra. Men där är jag ju i min arbetsroll och då kan man likna det med att tala inför människor, även om det inte är på en scen jag står. Där har jag en given roll och det gör mig trygg. Jag skulle kunna skriva mycket mer om det här men med risk för att det bara blir en massa konstigt svammel väljer jag att runda av här.
Jag vill bara att ni ska veta att jag pratar gärna med människor jag möter men det är ytterst sällan jag som tar första steget. Och det beror just på osäkerhet precis som många av er känner när ni står och pratar på en scen inför folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar