tisdag 18 november 2014

Ostgifflar

Ostgifflar - Ett riktigt bra recept som jag fått av en läsare, presentation hittar ni längst ner i inlägget :) (12 st)

100 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
2 krm salt
100 g riven ost
(ju starkare ost du använder desto mer ostsmak)
Ca 8 dl vetemjöl
Topping: uppvispat ägg och valfri mängd riven ost

Smält smöret. Häll i mjölken, låt blandningen bli fingervarm = 37°
Rör ut jästen med lite degspad.
Tillsätt resten av degspadet, salt och riven ost. 
Arbeta in mjölet tills degen släpper bunkens kanter.

Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 30 min.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Kavla ut en cirkel, ca ½ cm tjock
Skär degen i 12 st trekanter och rulla ihop.
(börja rulla i den breda änden ner mot spetsen)

Låt gifflarna jäsa på ugnsplåt under bakduk i 30 min.

Pensla gifflarna med uppvispat ägg och strö över riven ost.
Grädda mitt i ugnen i 225° i 12 min.
______________________________________________________
Fler recept på smaksatt bröd hittar du HÄR >>
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

_________________________________________________________________________________
Receptet är skickat till mig från en av mina läsare, nedan kan ni lära känna henne lite bättre.
(jag har fått tillåtelse att publicera bilden)

Receptet på ostgifflarna har jag fått av Lisbeth som tillsammans med fyra kollegor driver en personalkooperativ förskola i Varberg. Lisbeth är kock på förskolan och hon har flera gånger använt recept här från bloggen. På förskolan kallar de recepten som de testar från bloggen för "Ediths mat", jag blir så stolt och glad så jag tror jag spricker!!

Lisbeth är en härlig kvinna i sina bästa år som kör motorcykel och ger sig ut på havet så fort tiden finns och vädret tillåter. Hon är gift och har en stor familj med tre vuxna söner, tre svärdöttrar och fyra barnbarn. Hon drömmer om att skriva en bok om bra mat i förskolan och jag hoppas verkligen att den drömmen blir sann för det låter ju som en toppenidé :) Jag vill i detta inlägget tacka dig Lisbeth så mycket för receptet på de goda ostgifflarna. Melwin på bilden och resten av barnen tokgillade dem och jag med. De här kommer vi baka fler gånger! Hälsa så gott till alla barnen på förskolan. Stor kram!

1 kommentar:

  1. Blev så glad då jag sökte på ostgifflar och faktiskt var ute efter Lisbeths recept! Gick på förskolan som lite och har jobbat som vikarie där. Bästa kokerskan som inkluderar barnen och tillagar allt med passion och kärlek. Jag kommer köpa boken direkt när den kommer ut :D Med vänlig hälsning, Sofi

    SvaraRadera