måndag 6 oktober 2014

Grova hamburgerbröd

Grova hamburgerbröd
Äntligen har jag lyckats testa fram ett recept på grova hamburgerbröd som jag är riktigt nöjd med :)
Varsågod, här kommer det:

50 g smör
3 dl mjölk
25 g jäst
0,5 dl sirap
1 tsk salt
5 dl grahamsmjöl
3,5 dl vetemjöl

Smält smöret. Häll i mjölken och värm till fingervarmt = 37°
Lös upp jästen med lite degspad.
Tillsätt resten av degspadet och samtliga övriga ingredienser.
Arbeta ihop degen.

Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 30 min.

Knåda degen på mjölat bakbord, tillsätt ev. mer mjöl.
Arbeta ut 9 st hamburgerbröd, ca Ø10 cm
(Dela degen först på 3, sedan varje del i  3 = 9 st. Kavla eller tryck ut hamburgerbröden med fingrarna)

Nagga bröden. Låt jäsa på ugnsplåt under bakduk i 30 min.

Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 10 min.
Pensla hamburgerbröden med vatten, låt sedan svalna.
Skåra därefter bröden.

Tips! Ett bra recept på ljusa hamburgerbröd hittar du HÄR >>
______________________________________________________
_________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar