onsdag 22 oktober 2014

Äppellyktor

Idag på morgonen var jag uppe med tuppen, jag vaknade med andra ord långt före barnen idag. Det har blivit allt svårare att få upp barnen på morgonen nu när det är så mörkt ute och det är ju faktiskt inte alls konstig för det känns ju som det är mitt i natten när klockan ringer. För att göra det mysigare vid frukostbordet idag innan barnen skulle iväg till skolan fixade jag små äppellyktor. Det är lätt som en plätt och känns väldigt trevligt i mörkret. Jag brukar använda ett kuljärn för att gröpa ur äppelköttet, det funkar bra tycker jag. Kuljärnet ser ni till vänster i bilden. Det använder jag till allt möjligt men allra mest när jag ska gröpa ur kärnhuset ur äpplen när vi gör äppelpaj eller äppelbitar till fruktsallad. Det går även att göra snygga melonkulor med det. Ett toppenredskap i köket som jag inte vill vara utan. Jag har visat upp äppellyktor tidigare här i bloggen, vill du kika på dem och även läsa en liten beskrivning hittar du det HÄR >> 
Tips! Har man gott om äpplen är det är även fint att göra en äppelkrans att hänga på dörren, beskrivning hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar