fredag 19 september 2014

Långpannebröd med havregryn

Långpannebröd - Saftigt och gott med havregryn (ca 24 st)

50 g jäst
8 dl mjölk
5 dl havregryn
50 g smör
1 msk honung
2 tsk salt
Ca 9 dl vetemjöl

Koka under omrörning upp mjölken och havregrynen till en gröt.
Rör ner smöret.
Låt gröten svalna till fingervarmt = 37°, (ca 15 min)

Blanda ut jästen med lite av gröten.
Tillsätt resten av gröten och samtliga övriga ingredienser.
Arbeta ihop degen.
Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 30 min.

Tryck ut degen på en bakplåtspappersklädd djup ugnsplåt.
Skär degen i valfria stora rutor.
Låt jäsa på plåten under bakduk i 30 min.
(Tips! Brödet blir extra fint om du penslar det med vatten och strör över havregryn)

Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 25 min
______________________________________________________
Fler recept på långpannebröd hittar du HÄR >>
_________________________________________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar