lördag 20 september 2014

Kycklingfilé med bacon i krämig sås

En god kycklingrätt med knaperstekt bacon - Mumsfilibabba!
(4 port)

4 st kycklingfiléer
1 pkt bacon, 140 g
2 dl creme fraiche, 34%
2 dl vispgrädde
1 dl vatten
1 msk kycklingfond
1 msk dijonsenap
3 tsk soya
1-2 pressade vitlöksklyftor
Salt/vitpeppar
Gräslök


Dela kycklingfiléerna på längden. 
Salta/peppra och bryn filéerna i lite smör, lägg dem i ugnsfast form.
Klipp baconet i bitar och knaperstek.

Vispa ihop creme fraiche, grädde, vatten, fond, senap och soya.
Smaka av med vitlök, salt och vitpeppar.
(var försiktig med saltet eftersom baconet ger ifrån sig sälta)
Strö ut valfri mängd gräslök över kycklingfiléerna.
Slå på såsen och toppa med det knaperstekta baconet.

Tillaga mitt i ugnen i 200° i ca 30 min.
(gör ett snitt i den tjockaste delen av kycklingfilén för att se att den är helt klar)

Servera till tex. kokt ris och en grönsallad
______________________________________________________
Fler recept med kyckling hittar du HÄR >>
_________________________________________________________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>

4 kommentarer:

  1. Helt otroligt att du lägger upp detta goda recept igen-vi åt faktiskt detta till middag igår ( lördag ) och det var lika gott nu som förra gången.
    kram och ha en fortsatt bra söndag,-Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ber om ursäkt Barbro att jag missade din kommentar här. Vad kul att du gillar den :D

      Radera
  2. En super god rätt som gick hem hos alla familjemedlemmar!
    Tack för en jätte bra och inspirerande blogg.
    Är ofta inne och får bra tips

    Kram Pernilla

    SvaraRadera