tisdag 16 september 2014

Hushållsekonomi - Frysa in äppelklyftor

Kanske har ni egna äpplen som ni vill ta vara på eller finns det nära och kära som delar med sig av sin skörd? Eller kanske ni helt enkelt köper de svenska äpplen som finns att hitta i butikerna. För nu är det ju säsong för de svenska äpplena. De är helt fantastiska, så smakrika och goda med en otroligt härlig doft. Man får verkligen mycket äpple för pengarna just nu. De är inte de allra billigaste i butikerna men helt klart de mest smakrika så här års. Vill man kunna njuta av en god äppelpaj gjord på svenska äpplen året om så går det väldigt bra att frysa in äpplen. 
Jag brukar kärna ur, klyfta och frysa in äppelklyftor i fryspåsar. Mängden äppelklyftor som jag lägger i varje påse beror på vad jag ska använda dem till. Har jag tex. tänkt att använda äppelklyftorna till en äppelpaj med smuldeg så fryser jag, i en och samma påse, in den mängden äpplen som jag ska använda i pajen. Om man vill kan man rulla dem i strösocker och kanel också innan man fryser in dem. Då är de ju "pajklara" när man tar fram dem.

Har jag däremot tänkt att använda äpplen lite då och då, tex i en sockerkaka eller fläskpannkaka så styckfryser jag äppelklyftorna på en plåt i frysen innan jag paketerar dem i påsar.
Och skulle något äpple vara lite stött eller ha fula fläckar så går det ju lätt att skära bort det. Det har ju ingen som helst betydelse när de ska frysas in.

På min nya blogg finns många recept med äpple

För fler tips på godsaker

Följ mig på Facebook HÄR och Instagram HÄR (@madameedithblogg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar