tisdag 29 juli 2014

Smidig och god färskaka

Färskaka är ett riktigt smidigt sätt att tillaga köttfärs
Receptet räcker till 5-6 bitar 

Köttfärsen
600 g blandfärs
1 ägg
2 msk potatismjöl
1 dl ströbröd
1,5 dl mjölk
0,5 msk salt
2 krm vitpeppar
3 msk mixad gul lök

Gör så här:
Blanda ströbröd, mjölk, salt, vitpeppar och lök
Låt svälla i 10 min
Blanda in ägg och potatismjöl i köttfärsen
Arbeta ihop med ströbrödsblandningen

Platta ut köttfärsen i smord ugnsform ca 20x15 cm
Ställ in formen i 200° i 20 min
________________________________
Topping
Valfri mängd tomater
Riven ost, ca 4 dl

Gör så här:
Efter 20 min - ta ut formen och höj värmen till 225°
Skiva tomater fördela över köttfärsen
Strö över riven ost
______________________________________________________________
Ställ formen i ugnen igen 225° i ytterligare ca 20 min


Servera med tex. kokt potatis och gräddsås >> eller 
potatismos >> (eller pulvermos) och broccoli

____________________________________
Fler recept med köttfärs hittar du HÄR >>
____________________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>



För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

4 kommentarer:

  1. Låter gott...älskar ju köttfärs....skulle kanske pröva det där ;))
    Hoppas du har det bra i sommar värmen;)
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag, lagom ansträngande att tillaga i värmen. Allt är bara bra :) KRAM

      Radera
  2. Alltid gott med något nytt med köttfärs får nog provas till helgen,
    kram från mej som önskar dej en fortsatt bra sommar
    Hälsningar Barbro

    SvaraRadera