fredag 19 augusti 2016

Västerbottenspaj

Västerbottenspaj - Enkelt recept
Tips! Vill du ha en mildare ostsmak går det bra att byta ut en del av
västerbottensosten mot tex goudaost.

Pajdeg:
 100 g smör
2 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Arbeta ihop ingredienserna till pajdegen.
Tryck ut degen i smord springform, ca Ø25 cm.
Låt degen gå upp ca 3 cm på kanterna.
Ställ in i kylen i 30 min.

Nagga. Förgrädda mitt i ugnen i 200° i 10 min
____________________________________
Fyllning:
3 ägg
2 dl vispgrädde
Ca ½ tsk salt
Ca 1 krm vitpeppar
200 g riven västerbottensost

Vispa ihop ägg och grädde, smaka av med salt/peppar
Lägg osten i det avsvalnade pajskalet
Häll äggstanningen över osten

Grädda mitt i ugnen i 200° i ca 25 min.
Låt pajen vila lite innan du tar bort ringen runt formen.

Servera pajen ljummen eller kall på tex. buffé
eller kräftskiva
______________________________________
Fler recept på matpajer hittar du HÄR
_________________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>


För fler enkla recept - Följ mig på facebook HÄR >>
På Instagram heter jag @madameedithblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar