lördag 26 april 2014

Ugnsbakade potatishalvor med timjan

Ugnsbakade potatishalvor
Potatisen jag använder kan tillagas med skal på, använder du fast potatis med tjockt skal kan du skala dem.
Jag går inte efter några mått när jag gör den här potatisen, så ta mängd efter eget tycke och smak :)

Delikatesspotatis eller färskpotatis
(så jämna i storleken som möjligt)
Olivolja
Salt/vitpeppar
Torkad timjan

Tvätta potatisen och dela den i halvor.
Skölj bort stärkelsen och torka potatisen torr med kökshandduk.
Lägg halvorna i en ugnssäker form.
Ringla över olivolja, salt, peppar och timjan.
(snåla inte med saltet, Tips! Gott att strö över lite flingsalt också)

Tillaga mitt i ugnen i 225° i ca 30 min.
(När potatisen är helt mjuk är den klar, tiden varierar efter storleken på potatishalvorna)
_________________________________________________________________________________
Fler recept med potatis hittar du HÄR
____________________________________________________________________________
Alla mina matrecept hittar du HÄR >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar