onsdag 23 april 2014

Recept - Havrebullar

Havrebullar - Detta recept ger 16 st havrebullar
De här bullar är lätta att baka och lätta att lyckas med och mycket GODA!!
Helt klart en favorit hemma hos oss.

5 dl vatten
50 g jäst
3 msk matolja
1 msk sirap
1,5 tsk salt
3 dl havregryn
ca 10 dl vetemjöl
(toppas med havregryn)

Värm vattnet till fingervarmt =37°
Rör ut jästen med lite av vattnet.
Tillsätt matolja, sirap, salt och havregryn.
Arbeta in vetemjölet.
Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 30 min.

Rulla ut 16 st bullar och lägg dem på en ugnsplåt.
Pensla bullarna med vatten och vänd dem i havregryn.
Låt jäsa på ugnsplåten under bakduk i 30 min.

Grädda mitt i ugnen i 225° i ca 12 min.
______________________________________________________
Fler recept på frallor hittar du HÄR
Ekonomitips om mat hittar du HÄR >>
_________________________________________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

4 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut! Underbart när det luktar nybakade frallor :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Åå vad vad de ser goda ut! Har du ny header? Jättefint i vilket fall som helst!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Nu tror jag att jag måste baka ikväll! Ser jättegott ut!

    SvaraRadera
  4. Thanks again, I baked these and it was so good!

    SvaraRadera