onsdag 29 januari 2014

Köttbullar


Som jag berättat tidigare så gillar jag att "ligga steget före" när det gäller matplaneringen här hemma. Att ha något färdigt eller halvfärdigt i frysen som går snabbt att värma till när tiden är knapp det är frihet för mig. Det är verkligen bland det värsta jag vet att vara oplanerad och stå och stirra in i kylen för att komma på vad man ska äta till middag. Detta medan barnen slår halvt ihjäl varandra medan de väntar..
Nä, hellre tar jag mig tid till att förbereda maten när tiden finns och när alla är på gott humör. När vi köper köttfärs köper vi alltid det i storpack, inte bara för att vi är en stor familj utan för att vi just gör lite extra för att frysa in också. På bilden ser ni köttbullar som jag lagat i ugnen, just denna gången gjorde jag 4 kg och frös in. 
När man tillagar köttbullarna i ugnen så får man inte riktigt lika fin yta på köttbullarna som man får i stekpannan, därför tillagar jag köttbullarna i ugnen, fryser in dem när de svalnat och steker till dem så att de får en fin yta när vi ska äta dem. 
Perfekt till både middag och köttbullemackor, receptet hittar du HÄR.

4 kommentarer:

  1. Det är ju smart och det gäller att ha stor fys....Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Här är en till som alltid ligger steget föra o står o steker kilovis med köttbullar. Så skönt när killarna bara kan plocka ur frysen o sen bara koka makaroner till eller göra en köttbullsmacka. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Precis så gör jag också!! Köttbullar får det bli imorgon :) Kram Anna

    SvaraRadera