måndag 30 december 2013

Kalljästa frallor - Vetemjöl Special

Kalljäst frukostbröd - Nattjäst

25 g jäst
4 dl vatten
1 dl mjölk
1 msk strösocker
1,5 tsk salt
1,5 dl grahamsmjöl
9 dl vetemjöl special
sesamfrön

På kvällen:
Rör ut jästen i 1 dl vatten.
Häll i resten av vattnet och mjölken.
Häll i strösocker, salt och de båda mjölsorterna.
Arbeta ihop degen.
(degen ska vara kladdig)

Täck över bunken med plastfolie.
Låt vila i rumstemperatur i 30 min.
Låt sedan jäsa över natten i kylskåp.

På morgonen bakar du ut brödet:
Mjöla bakbordet och tryck ut degen ca 2 cm tjockt.
Skär degen i ca 15 bitar.
Pensla bröden med vatten och strö över sesamfrön.

Gräddas på bakplåtspappersklädd plåt.
Mitt i ugnen i 225° i ca 15 min.
______________________________________________________
Fler recept på kalljäst bröd hittar du HÄR
_________________________________________________________________________________
Alla mina brödrecept hittar du HÄR >>

3 kommentarer:

  1. Så gott.
    Önskar dig en riktigt gott nytt år med dina!
    Tack för detta blogg året tillsammans.
    Och för att du delar med dig av din fina inspiration
    Kram från mig

    SvaraRadera
  2. Kalljästa frallor är så gott och så smidigt att göra. Det var längesen nu vi gjorde det hemma, det doftar så underbart på morgonen när man ska äta frukost med nybakat bröd.

    SvaraRadera
  3. Gott nytt år...och tack för en spännande blogg.

    Har nyligen hittat hit och inte set mig helt runt än men är på g.

    Ser att du har många härliga recept på kalljästa bröd o bullar, så härligt och jag måste bara komma ihåg att köpa hem jäst så jag på helgerna kan bjuda min familj på dina bröd/bullar. Tänkte höra om du har recept där man kan frysa in bullarna innan man gräddar dem? Vi har husvagn och campingarnas bullar är så vansinnigt dyra och jag har ingen plats att baka ut dem och lite ont om plats att ta med alla ingredienser för att röra ihop degen i vagnen.

    SvaraRadera